Kikkererwtenburgers

Hamburgerbroodjes komen voor mij altijd in veel te grote verpakkingen. Wanneer je alleen of met twee eet, kom je met zes broodjes wel even toe, maar deze blijven natuurlijk ook niet eeuwig lekker. Twee keer op een week dure Alpro burgers kopen, vond ik er dan ook weer over. Tijd om wat te experimenteren met zelfgemaakte burgers dan maar.

Geen idee waarom, maar ik had eigenlijk nog nooit zelf burgers gemaakt. Ik zat echter wel vol ideeën, dus ging ik aan de slag met de ingrediënten die mij die dag wel aanstonden en niet geheel onverwachts was het op basis van kikkererwten.

Kikkererwtenburger

Benodigdheden:

  • +/- 4 hamburgerbroodjes of pistolets
  • een blik kikkererwten (400 g)
  • een blik zoete mais (+/- 150 g)
  • een halve rode paprika
  • 2 rode ajuinen (of 1 grotere)
  • kerriepoeder
  • cayennepeper
  • peper en zout
  • paneermeel
  • veldsla, of een andere soort sla naar keuze
  • enkele plakjes tomaat en/of andere dingen die je graag tussen een burger eet
  • sausjes
  • olie of boter om in te bakken

Bereiding:

Laat de kikkererwten en mais uitlekken en doe deze daarna in een kom. Plet deze met een vork of fijne pureestamper of mix dit. Ik heb liefst dat er herkenbare stukjes overblijven in mijn eten dus ik ga voor het pletten.
Snij de paprika en ajuin in fijne stukjes en voeg deze toe aan de kikkererwtenpuree.

Voeg hieraan nog 2 à 3 el paneermeel toe en kruid dan met kerriepoeder, cayennepeper, peper en zout en eventueel nog andere kruiden naar smaak. Meng alles nog eens goed door mekaar.

Maak van dit goedje 4 à 5 burgers en rol deze eventueel nog in paneermeel.
Bak ze even in olie of boter tot ze wat bruinig zijn en je burger is klaar om gegeten te worden!

Ikzelf ben gegaan voor een broodje met gesmolten Mozzarisella, een plakje tomaat, gebakken ajuin, wat augurk, veganaise en ketchup. Zeker voor herhaling vatbaar.

2 thoughts on “Kikkererwtenburgers

Geef een reactie

