Leven als vegan in Frankrijk

Na twee weken kamperen in het warme Frankrijk is het toch weer wat wennen om thuis te zijn. Het feit dat het opeens 10 graden kouder is, zal daar ook wel iets mee te maken hebben.

Voor ons vertrek had ik nog niet zo veel positief gehoord over veganistisch eten in Frankrijk. Vegetarisch zou meevallen, maar geen kaas was al wat moeilijker. Nu blijkt dat het best wel meevalt, zeker om te gaan winkelen.

Koken op de camping

Omdat de kost van twee weken op vakantie gaan al snel kan oplopen, hadden we besloten voornamelijk ons eigen eten te koken. Met twee gasvuurtjes en enkele potten en pannen, zouden we wel zien wat het gaf.
Hieronder staan enkele simpele ideetjes om met niet te veel moeite en beperkte middelen, toch een volwaardige maaltijd op tafel te zetten.

Linzen in currysaus met rijst. In één pot kookten we rijst, in een andere warm je linzen op met kokosmelk en currypoeder. Hier kan ook nog ajuin en champignons bij. Zelfs met 1 pot is dit mogelijk. Wanneer de rijst bijna gaar is, laat je deze verder pruttelen in de kokosmelk.

Pasta in tomatensaus met groenten. Met een kant en klare pot tomatensaus en enkele verse groenten, kom je al een heel eind.

Een mengeling van verschillende groenten stoven en hierbij wat rijst of pasta kan ook smaken na een warme vermoeiende dag.

Supermarkten

Als er eentje in de buurt was, ging ik graag winkelen bij de keten Auchan. De winkels waar wij geweest zijn, waren allemaal zeer groot, wat wou zeggen dat er veel keus was. Ook was er een grote bio afdeling met verschillende vegan burgers en tofu.

De tofu die wij daar gegeten hebben, was wel helemaal anders dan wat ik gewoon ben. Deze lag niet in een frigorek, wat ons ideaal leek aangezien wij ook niets koud konden bewaren. De smaak en textuur was echter ook helemaal anders. De tofu was bruinig van kleur en is veel steviger.

De Franse variant van Alpro lijkt Sojasun te zijn. Een merk dat in elke supermarkt te vinden is met verschillende smaken yoghurt en pudding op basis van soja. De smaak viel voor mij toch wat tegen. Ik ben blijer met wat ik hier in de winkel vind.
Sojamelk is echter van verschillende merken te vinden. Wij namen die van het biomerk van Auchan (ong. 1 euro per liter, de goedkoopste) en deze was best lekker.

Wat ik hier in België wel eens mis, zijn simpele vegan koekjes. Geen “gezonde” varianten, geen dure koekjes uit de natuurwinkel, maar gewone ongezonde koekjes. Ik besloot daarom om de koekjesrek ook eens te gaan bekijken. Toen ik de Oreo’s zag liggen, bedacht ik mij dat deze in sommige landen vegan zijn. (Hoera voor Tumblr-kennis!) Frankrijk blijkt dus één van deze landen te zijn. Ik heb mij toch wel even uitgeleefd en wat pakjes gekocht om mee naar huis te nemen.

In elke (grotere) stad kan je natuurlijk ook wel een natuurwinkel vinden. Deze hebben een aanbod wat ik te vergelijken vond met de natuurwinkels hier. Zo heb je bijvoorbeeld de keten Bio c’ bon.

Restaurants

Om op vakantie te gaan, of naar plaatsen waar je niemand kent, vind ik de website Happy Cow een handig hulpje. Hierop kan je per land/stad zoeken naar vegan/vegetarische restaurants of plaatsen waar je toch een fatsoenlijke keuze hebt.

Wij zijn twee keer op restaurant gegaan. De eerste keer in Avignon, daarna in Marseille.

In Avignon gingen we eten in Terre de Saveurs in de Rue St. Michel. Op de gevel stond “cuisine traditionelle et vegetarienne” dus dat klonk belovend. De keuze was echter niet zo groot en de menukaart bleek niet overeen te stemmen met de menu die ophing. De service was nogal chaotisch maar het was mogelijk om enkele vegetarische opties vegan te maken. Het eten was lekker maar misschien wat duur, ongeveer 15 euro.

In Marseille zijn we gaan eten in het vegetarisch (en biologisch) restaurant Le Cours en Vert, Cours Julien 102. De mensen hier waren zeer vriendelijk, ik kreeg zelfs een jasje aangeboden toen ik het koud had. Enkele van de gerechten waren vegan, de rest van de kaart was mogelijk om vegan te maken. Het is ook altijd leuk als ze in een restaurant meteen weten wat vegan is, zonder dat je het moet uitleggen. Het eten was zeer lekker en de prijs was best oké, een rekening van 26 euro voor twee. Zeker een aanrader.

2 thoughts on “Leven als vegan in Frankrijk

  1. Leuk om te lezen! Ik geef er ook de voorkeur aan om zo veel mogelijk zelf te koken op vakantie. Het is goedkoper, en je hoeft niet steeds aan restaurantpersoneel uit leggen wat je wel of niet eet (en dan hopen dat ze inderdaad doen wat je vraagt). Als we toch uit eten gaan en er is geen vega restaurant in de buurt, dan kiezen we vaak iets Aziatisch of een pizza zonder kaas bij een goede pizzeria met een steenoven. Misschien vind je het leuk om onze camping-recepten te lezen? http://vegetus.nl/vegan-op-de-camping/

Geef een reactie

